#Kisah Kawan Siri 3(MLM)
Saya ada seorang kawan. Dia allergic MLM kerana punya pengalaman dan mimpi ngeri dgn direct selling jenis ni. Dia memang tahu saya pun allergic sama. Kalau skim piramid, money games dan suka sakatnya, tak payah ceritalah.MLM banyak yang ok cuma cara sesetengah salesman membuat saya tumbuh ruam panas. He he he
Kawan(K) : " Hang dah tarik balik 'taubat' MLM ka?
Saya(S) : " Hangpun tahu.Aku kenal MLM macam aku kenai anak aku. Tone Excel ni bukan MLM"
K : " Habis, kan downline topup bagi income kat hang?".
S : " Aku explain panjang2 nanti hang kata, aku nak promote hang. Macam ni lah. Hang tau tak mengapa MNO dok buat polisi melahirkan banyak MVNO?"
K : " Ya pelik juga macam mereka nak bunuh diri pulak"
S : " Masa depa dok buat network, mereka rancang utk dapatkan market rakyat Malaysia. Jadi dari segi capacity planning, mereka plan utk cater populasi rakyat dan warga asing. Mudahnya begini. Mereka ada keretapi boleh isi maksima 1000 penumpang, tapi disebabkan persaingan mereka hanya dapat 600 orang penumpang. Dengan 600 penumpang pun mereka boleh buat untung. Tapi 400 kerusi kosong. Mereka dah tak upaya lagi nak marketkan 400 kerusi tu. Jadi mereka offer kpd syarikat lain utk juai baki kerusi tu."
K : " Habis 400 kerusi tu mesti lebih murahlah kan?"
S : " Tak juga. Tapi syarikat yg promote 400 kerusi tu depa dok bundle dgn macam2 kelebihan bagi menarik market dari pelbagai segment. Ada yg guna strategi spt hobi,budaya, jimat, sim kad umur panjang bahkan guna nama bangsa dan agamapun ada. Tone Excel depa guna strategi:
a) business samping melalui aktif dan passive income . Pakai HP dibayar
b) hobi - bigpoints utk travellers
c) jimat - free data and unlimited call
d) kemudahan - diskaun hotel,pelancungan, umrah dan free insurance
e) hadiah - pelbagai cabutan bertuah
Dan macam2 lagi."
K : " Habis mana depa dapat duit nak bagi hang?"
S : " Patah balik analogi 400 kerusi kosong. Katakan kalau customer beli direct dari dari syarikat induk mereka bayar RM100 utk satu tiket. Syarikat offer jualan pukal 400 kerusi dengan harga RM60 per seat. Kes Tone Excel macam ni:
1) Syarikat induk tu Celcom. 100 kerusi tu diperuntukan kpd Tune Talk(35% milik celcom, 25% milik tune group). Marketing arm Tune Talk buat marketing secara tradisi . Siapa beli tiket melalui mereka , akan dapat kelebihan b, c dan d( hanya diskaun hotel, rujuk atas).
2) Tapi 100 kerusi tu masih tak habis. Tune Talk memperkenalkan kelebihan a, d(tambah umrah dan perlancongan) dan e melalui perjanjian bersama dengan syarikat Tone Excel.
Saya(S) : " Hangpun tahu.Aku kenal MLM macam aku kenai anak aku. Tone Excel ni bukan MLM"
K : " Habis, kan downline topup bagi income kat hang?".
S : " Aku explain panjang2 nanti hang kata, aku nak promote hang. Macam ni lah. Hang tau tak mengapa MNO dok buat polisi melahirkan banyak MVNO?"
K : " Ya pelik juga macam mereka nak bunuh diri pulak"
S : " Masa depa dok buat network, mereka rancang utk dapatkan market rakyat Malaysia. Jadi dari segi capacity planning, mereka plan utk cater populasi rakyat dan warga asing. Mudahnya begini. Mereka ada keretapi boleh isi maksima 1000 penumpang, tapi disebabkan persaingan mereka hanya dapat 600 orang penumpang. Dengan 600 penumpang pun mereka boleh buat untung. Tapi 400 kerusi kosong. Mereka dah tak upaya lagi nak marketkan 400 kerusi tu. Jadi mereka offer kpd syarikat lain utk juai baki kerusi tu."
K : " Habis 400 kerusi tu mesti lebih murahlah kan?"
S : " Tak juga. Tapi syarikat yg promote 400 kerusi tu depa dok bundle dgn macam2 kelebihan bagi menarik market dari pelbagai segment. Ada yg guna strategi spt hobi,budaya, jimat, sim kad umur panjang bahkan guna nama bangsa dan agamapun ada. Tone Excel depa guna strategi:
a) business samping melalui aktif dan passive income . Pakai HP dibayar
b) hobi - bigpoints utk travellers
c) jimat - free data and unlimited call
d) kemudahan - diskaun hotel,pelancungan, umrah dan free insurance
e) hadiah - pelbagai cabutan bertuah
Dan macam2 lagi."
K : " Habis mana depa dapat duit nak bagi hang?"
S : " Patah balik analogi 400 kerusi kosong. Katakan kalau customer beli direct dari dari syarikat induk mereka bayar RM100 utk satu tiket. Syarikat offer jualan pukal 400 kerusi dengan harga RM60 per seat. Kes Tone Excel macam ni:
1) Syarikat induk tu Celcom. 100 kerusi tu diperuntukan kpd Tune Talk(35% milik celcom, 25% milik tune group). Marketing arm Tune Talk buat marketing secara tradisi . Siapa beli tiket melalui mereka , akan dapat kelebihan b, c dan d( hanya diskaun hotel, rujuk atas).
2) Tapi 100 kerusi tu masih tak habis. Tune Talk memperkenalkan kelebihan a, d(tambah umrah dan perlancongan) dan e melalui perjanjian bersama dengan syarikat Tone Excel.
Sejak celcom buat strategi di atas mulai 2013 mereka dapat kalahkan Maxis utk jadi juara.Hang boleh rujuk tulisan saya di sini ,http://rah2u.blogspot.my/2016/04/memahami-lanskap-industri-mobile-telco.html ."
K : " Hang kata 400 kerusi tapi mengapa 100 kerusi kpd Tune Talk. Mana pi 300 lagi?"
S : " 2015 celcom ada 8 MVNO diantaranya XOX dan redone. XOX dah lama depa beli kerusi dari Celcom tapi tak banyak offer mereka menarik pasaran sehinggalah kumpulan dari exMVNO Maxis menjadi anak syarikat XOX. Kumpulan ni 'PANDAI' buat marketing.XOX yg tak dapat bagi dividen pada 2014 la ni dan semakin pulih"
K : " Apa rahsia XOX?"
S : " Hang ni aku dok cerita Tone Excel, hang tanya XOX. Sebenarnya aku tahu kekuatan dan kelemahan mereka secara detail. Sejarah salamfone,barakah telecom,Reach dan one telcopun aku tahu asal usulnya. Tapi aku bukan jenis orang yg nak berjaya dengan pejatuh orang lain. Aku jenis ketam Cina.
S : " 2015 celcom ada 8 MVNO diantaranya XOX dan redone. XOX dah lama depa beli kerusi dari Celcom tapi tak banyak offer mereka menarik pasaran sehinggalah kumpulan dari exMVNO Maxis menjadi anak syarikat XOX. Kumpulan ni 'PANDAI' buat marketing.XOX yg tak dapat bagi dividen pada 2014 la ni dan semakin pulih"
K : " Apa rahsia XOX?"
S : " Hang ni aku dok cerita Tone Excel, hang tanya XOX. Sebenarnya aku tahu kekuatan dan kelemahan mereka secara detail. Sejarah salamfone,barakah telecom,Reach dan one telcopun aku tahu asal usulnya. Tapi aku bukan jenis orang yg nak berjaya dengan pejatuh orang lain. Aku jenis ketam Cina.
K : " Ketam Cina?"
S : "Ha ha ha. Nantilah ada masa kita sambung sembang ni nooo."
No comments:
Post a Comment