KISAH DI BOOTH- SIRI SATU
Saya Outstation. Malamnya saya ke shopping complex nak beli barang. Di ruang legar banyak booth. Tiba tiba saya disapa oleh sahabat lama yang dah hampir 20 tahun tak berjumpa. Panjanglah sembang. Dia membuka booth menjual sim kad sebuah MVNO. Dia ajak saya pakai simkad dia. Saya beritahu dia, saya orang Telco dalam masa yang sama saya juga pakai MVNO Tune Talk Tone Excel.
Kawan(K) : “Kenapa hang pakai Tone Excel, kan mahal rate dia, sampai En.Aziz hukumkan riba pasal mahal sangat berbanding dengan rate Telco lain.”
Saya(S) : “ Kalau hang boleh buktikan Tone Excel ni mahal berbanding dengan sim kad hang, la ni juga aku tinggalkan Tone Excel, tapi kalau aku boleh buktikan sebaliknya, ikut hanglah mana nak pilih.”
K : “ Ok set. Tone Excel dia punya call rate 0.28sen/minit flat rate tak kita waktu dan kesemua rangkaian di Malaysia. Data pulak kalau subscribe 1GB(30hari) dah kena bayar RM38. Simkad aku, call block setiap 30 saat. Seperti berikut:
Akaun Call : Voice CALL , bawah 10 saat 5sen sahaja. Rangkaian Yg sama 30saat pertama 7 sen, 30 saat kedua 8 sen. Rangkaian berlainan 9sen/30 saat.
Akaun Data : 1.5GB(30 hari) berharga RM28 . Voice call tak kira rangkaian 12sen/30 saat.
Nah cuba hang bandingkan. Voice call seminit. Aku punya 15sen/minit atau 18sen/minit atau 24sen/minit .
Tone excel lebih mahal (0.28-0.15)/0.15 = 86% atau (0.28-0.18)/0.18 = 55% atau (0.28-0.24)/0.24 =16.7% berbanding dengan MVNO aku.
DATA pun hang mahal. RM38 hanya dapat 1GB sebulan, aku RM28 dapat 1.5GB sebulan. Hang nampak tak, Tone Excel dah markup harga pasai nak bagi hang komisyen lebih.”
S : “Wah mahalnya rate Tone Excel. he he he. Macam inilah. Hang cuba dengar hasil analisa aku pulak. Call blok 30 saat dan voice recording(call masuk voice recording jika orang yg kita panggil tak jawab) punyai kelebihan tersendiri. Namun pada reality ianya tidak memberi manafaat yang banyak. Dulu semasa era fixed line, voice recording adalah satu kemudahan, sekarang dengan adanya mesej text , fungsi voice recording seolah olah tidak berguna. So pengguna pengguna boleh membatalkan perhidmatan itu. Atau batalkan panggilan sebelum masuk voice mail, lagipun dalam sebulan tak sampai 10 kali call kita masuk voice mail. Panggilan pulak jarang yang di bawah 10 saat atau 30 saat. Kalau panggilan sekejap, orang akan pakai Whatapps atau apa2 text mesej yang free."
K : " Hang belum jawab rate Tone Excel yang mahal tu."
S : " Sat aku baru intro tu.Macam inilah bang. Ada dua kedai. Yang pertama tidak mendakwa mereka murah, memaparkan tanda harga seadanya. Kedai kedua pula mengiklankan barangan harian mereka dengan harga rendah dalam keadaan tertentu.
Namun di kedai pertama, hang akan bawa balik lebih barang berbanding dengan kedai kedua dengan nilai duit yang sama. So kedai mana yang lebih murah.
Mudahnya begini. Cuba lihat dengan keluar duit RM30 apa yg hang dapat dari Tone Excel.(andaikan hang hanya pengguna saja dan tidak berniaga). Hang akan dapat:
1. Kredit RM30.Jika buat call dapat RM30/0.28 = 107 minit call ATAU beli Data dapat 800MB.
2. Free Data 1GB ,valid selama sebulan.
3. 30 minit free call
3. Rebet RM0.90 jika topup dikedai. RM2.10 jika Auto topup online.
4. Bigpoints 70. Boleh redeem pelbagai barangan termasuk tiket penerbangan airasia
5. Diskaun Tune Hotel 30%
6. Dan pelbagai kelebihan lain
Kredit RM30 itu hang boleh gunakan untuk membeli data tambahan sehingga 800MB atau membuat panggilan selama 107minit. Bahkan hang boleh adjust mengikut keperluan hang. Sebenarnya bukan RM30 pun , pasai hang dapat rebet RM0.90 atau RM2.10.
K : " Hang belum jawab rate Tone Excel yang mahal tu."
S : " Sat aku baru intro tu.Macam inilah bang. Ada dua kedai. Yang pertama tidak mendakwa mereka murah, memaparkan tanda harga seadanya. Kedai kedua pula mengiklankan barangan harian mereka dengan harga rendah dalam keadaan tertentu.
Namun di kedai pertama, hang akan bawa balik lebih barang berbanding dengan kedai kedua dengan nilai duit yang sama. So kedai mana yang lebih murah.
Mudahnya begini. Cuba lihat dengan keluar duit RM30 apa yg hang dapat dari Tone Excel.(andaikan hang hanya pengguna saja dan tidak berniaga). Hang akan dapat:
1. Kredit RM30.Jika buat call dapat RM30/0.28 = 107 minit call ATAU beli Data dapat 800MB.
2. Free Data 1GB ,valid selama sebulan.
3. 30 minit free call
3. Rebet RM0.90 jika topup dikedai. RM2.10 jika Auto topup online.
4. Bigpoints 70. Boleh redeem pelbagai barangan termasuk tiket penerbangan airasia
5. Diskaun Tune Hotel 30%
6. Dan pelbagai kelebihan lain
Kredit RM30 itu hang boleh gunakan untuk membeli data tambahan sehingga 800MB atau membuat panggilan selama 107minit. Bahkan hang boleh adjust mengikut keperluan hang. Sebenarnya bukan RM30 pun , pasai hang dapat rebet RM0.90 atau RM2.10.
Cuba hang khabaq mai, dengan keluar RM30 apa yang sim kad hang bagi?"
K : " Apa pasai pulak kena Topup RM30, sim kad aku topup sikit pun boleh tahan bertahun tahun?"
S : " Hang pernah dengar ARPU?"
K : " Apa tu?"
S : ” Average Revenue Per Unit .Menurut laporan MCMC terkini, pengguna mobile phone di Malaysia ada sekitar 44juta lebih, 80% adalah pengguna prepaid. Mudahnya ARPU juga bermakna purata pengguna topup sebulan. ARPU prepaid mobile telco di Malaysia memperlihat trend penurunan dari RM47 pada tahun 2006 kepada RM36 pada tahun 2014. Berdasarkan harga DATA dan voice yang semakin menurun.Celcom melaporkanARPU mereka RM29 pada 1Q16. Head of prepaid department MVNO Hang dok laporkan ARPU hang tak sampai RM30. MNO lain lebih sedikit dari RM30. So purata APRU prepaid akan menjadi RM30 sebulan.Ini juga bermakna keperluan majority rakyat Malaysia buat masa ini hanya pakai sekitar 1GB Data sebulan saja, callpun dalam 141minit sebulan. Hang pernah study tak, mobile telco mana yang memberikan lebih nilai wang dengan toupup RM30 sebulan? Tak pun cuba habaq mai berapa MVNO hang bagi dengan topup RM30?"
K : " Ehh mana hang tau depa pakai 1GB dan 141minit voice call sebulan?"
S : " Tulah hang. Aku ini belum lama kerja Telco. Selepas 2 tahun aku kerja telco anak ke dua aku lahir. Sekarang anak kepada anak ke dua akupun dah pandai belari. Hang tau tak, purata seorang rakyat Malaysia memerlukan 100 hingga 150GB data sebulan. Mereka dapat dari unifi dan streamyx kerana datanya murah dan unlimited.Sebenarnya kita pakai mobile DATA masa diluar rumah dan pejabat sahaja, tu sebab hanya sekitar 1GB saja kita perlukan. 141 minit tu berdasarkan MOU/Sub Celcom yang terbaru?"
K : " MOU/Sub?"
S : " Nanti ada masa hang baca tulisan aku ni, http://rah2u.blogspot.my/2016/08/mou-per-sub.html . Banyak soalan hang aku dah jawab. Satu soalan aku tadipun hang belum jawab."
K : " He he he Hang kongsilah kat aku analisa hang?"
S : " Adoooi hang tak habis macam kita muda2 dulu. Keluar RM30 yang hang dapat dari telco hang ialah:
1. RM30 kredit tanpa Data, tapi kredit tu diagih ke dua akaun1.1 Kredit RM20 masuk ke akaun call .
1.2 Kredit RM10 masuk ke akaun data.
2. Untuk pakai internet, anda perlu memindahkan sejumlah RM18 ke akaun data bagi subscribe 1.5GB berharga RM28. Jadi baki di akaun call tinggal RM2. RM2 hanya boleh buat call selama
RM2/0.18 = 11 minit.
Kesimpulannya untuk majority rakyat Malaysia Tone Excel lebih jimat seperti jadual di bawah.
Jika aku cukupkan 1.5GB, aku ada baki kredit sekitar RM11.20 yang dengannya aku boleh buat call selama (11.2/0.28) = 40 minit. Jadi total call menjadi 30min+40min = 70minit.
Nampak tak, SIM KAD hang lebih mahal (70-13)/13 = 438% d irangkaian yg sama dan 536% dirangkian berlainan berbanding Tone Excel. Itu tak masuk banyak keuntungan yang lain."
K : "Ok tunggu aku nak layan customer sat."
bersambung inshaAllah
bersambung inshaAllah
No comments:
Post a Comment