Friday, 29 April 2016

Tone Excel ,Prepaid That Pays

PREPAID THAT PAYS

Persoalan lazim yg biasa saya terima
1.Mana datang duit TE bayar kat awak?
2.Kayakan orang atas macam MLM?
3.Skim cepat kaya/Money Games/Skim Piramid  ke?
4.Dan banyak lagi, sesetenganya bukan pertanyaan tapi Serangan?
Simpelnya model business Telco itu macam di bawah. Ada yg straight forward ada yang bercampur campur. So nak mudah faham saya buat macam kat bawah. Telco lain bayar billion setahun utk bayar agent dan A&P termasuk gaji kaitangan yg berkaitan marketing. A&P kat TV,Radio,Surat khabar,SignBoard dan segala mak datok pun jutaan RM.

TE bangunannya HQ saja. Pekerjapun tak ramai. Marketing tak buat. Semua kos2 tadi di tukar jadi benefit kepada ahli-ahlinya. Nak jadi ahlipun tak mahal mana. Tak sampai RM100. Nak jadi agent telco biasanya kena modal ribu ribu dan kena ada kedai.TE dia bagi maksima 10 keahlian. Sebab itu satu IC boleh ada 10 ID member. Sepuluh ID macam buka 10 kedai. Jadi ahli sebenarnya macam anda dapat 1 lesen telco. RM100 ni kalau simpanpun tak kaya, kalau belanjapun tak jatuh miskin
Saya ada sebut kos pemasaran Mobile Telco boleh pergi sehingga 45% dari revenue atau hasil atau jualan. Ada yang masih kurang jelas apa yang saya maksudkan kos pemasaran. Saya cuba listkan secara layman term buat orang awam. Ambil contoh MNO terkenal. Pecahan kos pemasaran:
1.       Anda lihat di setiap Negeri bahkan di bandar bandar besar terdapat kakitangan pemasaran mereka. Bos2 pemasaran setinggi VC. Bangunan pejabat yang banyak. Kenderaan dan segalam macam.
2.       Terdapat juga dealer atau agent atau apa sahaja nama yang diberi di setiap pelusuk daerah hingga ke taman-taman dan kampong. Dealer ini ada yang dipanggil state dealer, district dealer,area dealer dan pelbagai lapisan lagi. Ia macam tidak boleh lari dari pelbagai lapisan pemasaran atau multi level bukan single level.
3.       Business post paid macam wajib ada outlet atau kedai. Walaupun kita boleh bayar online. Setiap negeri bahkan daerah ada outlet MNO. Termasuk juga franchise outlet.
4.       Kos A&P juga tidak sedikit. Advertising and promotion. Pengiklanan melalui semua mass media samada elektronik mahupun bercetak. Bahkan kepada media social seperti FB pun mereka bayar. Billboard di tepi2 jalan utama juga berjuta kosnya setahun.   
Cukup dulu 4 kelompok terbesar diatas. Di dalam model business Tone Excel hampit 100% pekara di atas dibuat oleh ahlinya samada normal member(NM),JC,SC apalagi BR.
APRU prepaid mobile telco Malaysia sekitar RM30permonth.Boleh rujuk tulisan saya ,klik di sini bagi memahami ARPU dan mengapa RM30 sebulan. http://rah2u.blogspot.my/2016/03/arpu-prepaid.html

Statistik terkini dari MCMC, lebih 80% dari 44juta pengguna mobile phone di Malaysia adalah prepaid. Dari pengalaman saya kos keseluruhan pemasaran boleh pergi sehingga 45% dari revenue. Namun bagi kes study Tone Excel ini kita kurangkan menjadi 30%.Dengan kata lain jika kita topup RM30 sebulan, telco bayar 30% x RM30 = RM9.00 untuk bayar kos pemasaran.
Hampir tiada kos pemasaran atas nama Tone Excel kerana pemasaran Tone Excel dibuat oleh pelanggan2nya. Sebab tu RM9 tadi dipulangkan kpd pengguna dalam bentuk pelbagai benefit. Tak timbul isu kayakan orang atas. Pengguna topup RM30 tetap dapat kredit RM30, siap dapat free data 1.5GB sebulan. Rebet sehingga 7% dan pelbagai benefit yg lain.
Jika anda menggunakan mobile telco lain, RM9 itu digunakan utk membayar ke empat empat komponen kos pemasaran di atas. Sebaliknya di Tone Excel RM9 itu dipulangkan semula kepada anda dan rangkaian kumpulan BR anda. Kita bebas membuat pilihan siapa yang hendak kita bagi RM9.00 itu.

Tak timbul isu anda dizalami jika jadi pengguna terakhir(belum pernah berlaku di alam reality telco) kerana rebet dan cabutan bertuah, biasiwa dan beberapa pekara lagi memang tiada di dalam Tune Talk BAU. Mengapa tidak berlaku di alam reality anda menjadi pelanggan terakhir  kerana ciri-ciri masyarakat manusia itu sendiri. Setiap minit ada saja pelanggan baru sesuai dengan kadar kelahiran dan kematian manusia. Mudahnya cuba lihat Celcom/Maxis/Digi  puluhan tahun mereka berada di pasaran namun pelanggannya tidak pernah mencapai bilangan rakyat Malaysia. Persaingan yang sengit, pelanggan pelanggan berhijrah dari satu telco ke telco lain. Generasi muda dan tua silih berganti. Namun jika anda menggunakan telco yang lain, confirm anda berada di rantaian yang terbawah di dalam hairaki pemasaran.

Soal TE nak bagi L1,L2, L3 berapa % sehingga level infiniti itu adalah kebijaksanaan plan pemasaran Tone Excel. Contohnya En.Mazelan Abas yang telah mencapai koimisyen bulanan 7 angka beliau masih lagi melakukan bimbingan dan tunjuk ajar kepada rangkaiannya. Program MMO beliau menjejaki rangkaiannya sampai ke generasi semasa yang paling bawah. Di dalam system Tone Excel ini, duplikasi adalah penting. Semakin banyak dan semakin cepat anda menurunkan ilmu dan pengalaman anda kepada rangkaian anda tak kira generasi ke berapa, semakin cepatkan anda dan rangkaian anda Berjaya. Saya sendiripun mempunyai puluhan kumpulan Whatapps dan Telegram untuk rangkaian saya dari pelbagai lapisan generasi Tone Excel. Di sinilah tempat kami bantu membantu diantara satu sama lain. Itu tidak termasuk FB dan Blog serta web yang kami usahakan. Kami membantu bukan setakat rangkaian Br kami, bahkan kesemua pengguna pengguna yang lain.Tiada kejayaan tanpa asbab usaha.


Anda nak kaji silakan. Nak join silakan. Dan bagi pandang pun silakan. Insan lain juga spt anda bebas memilih dan memberikan pandangan. Namun bila anda mengutuk tanpa hujjah yg pasti(Qat’ie) lebih2 lagi untuk menjatuhkan pesaing anda, atau pada pandangan anda ,anda tidak bersetuju di dalam beberapa hal, di situlah letaknya masalah. Ingat di dalam bidang fikh ibadah dan furuk aqidah juga ada khilaf apa lagi soal muamalah.

4 comments: