Thursday, 10 March 2016

ARPU PREPAID

SEJARAH MVNO - SIRI 5 (ARPU)

Kejayaan sebuah organisasi perniagaan umumnya dilihat dari keuntungan yang diperolehi. Contohnya EBIT( Earnings Before Interest and Taxes),
EBITDA(Earnings Before Interest, Taxes,Depreciation and Amortization), Pendapatan per saham dan sebagainya. Di dalam industri telco ada satu lagi KPI yang penting iaitu ARPU.
Average revenue per user disingkat ARPU. Ia adalah ukuran untuk mengetahui jumlah purata pendapatan yang diperolehi oleh telco dari seorang penggunannya. ARPU = Total pendapatan / Jumlah pelanggan di dalam tempoh sebulan.
Di dalam jadual di bawah(sumber MCMC), ARPU prepaid mobile telco di Malaysia memperlihat trend penurunan dari RM47 pada tahun 2006 kepada RM36 pada tahun 2014. Ini bermakna pengguna prepaid di Malaysia secara puratanya membelanjakan RM36 sebulan.
Pengguna2 luarbandar dan yang berpendapatan rendah membayar kurang dari RM36 sebulan. Majoriti yg berpendapatan sederhana dan rendah berbelanja RM30 sebulan bagi mendapatan perhidmatan suara dan data.

Mengapa tulisan ini saya beri tajuk sejarah MVNO?. Ya kerana trend penggunaan prepaid memperlihatkan angka2 yg telah berlalu. Soalan saya, cuba jawab secara jujur mobile telco mana yang paling memberi nilai wang pengguna2nya pada angka RM30 bagi mendapatkan data dan call(suara)?
Bila anda rujuk kepada VISI dan MISI Tone Excel serta track rekodnya lebih 5 tahun di pasaran anda akan menjadi seperti saya, JAWAPAN kepada persoalan tadi jawabnya adalah TONE EXCEL. Saya belum berhajat menulisnya secara detail di sini kerana tidak ingin melukakan hati rakan -rakan di luar sana. Anda boleh mengkajinya sendiri. cuba bandingkan dengan mobile telco yg mencanangkan mereka sebagai pejuang2 rakyat terbanyak. Pejuang rakyat marhain melawan kapitalis katanya. Seperti politikus, di dalam business MVNO ni pun pengguna2 sering terpancing dengan retorik dari golongan tertentu.Tuan puan boleh analisa sendiri dan fikirkan.




No comments:

Post a Comment