SEJARAH MVNO : Siri 1(UK)
VIRGIN
MOBILE UK. Adalah MVNO yang pertama di dunia. Berkerjasama dengan T-Mobile
Network. Mereka mempunyai pengaruh dan pasaran yang luas dikalangan generasi
muda. Pada tahun 2000 VIRGIN menyumbangkan 13.7% pelanggan kepada T Mobile.
Kemudian meningkat menjadi 33.4% pada tahun 2001. Pada 2003 menjadi 51.2%.
Target market mereka adalah remaja dan belia dengan memberikan perhidmatan
tidak pernah wujud sebelumnya. Di kelasifikasi sebagai MVNO Diskaun
SEJARAH MVNO - SIRI 2(Us)
Di
US pula dengan nama yg sama dan target market yg sama , VIRGIN MOBILE US adalah
MVNO yg paling berpengaruh di US. Telah mencapai 1juta pelanggan selepas 16
bulan berada di pasaran. Kemudian mencapai 5.1 juta pelanggan dalam tempoh 5
tahun. Disamping prepaid mobile mereka diantara yg pertama menawarkan Pay As
You Go(Di US ia dilihat sebagai kelebihan, tapi di Malaysia ada golongan
minoriti cuba mengarus pedanakan perhidmatan ini sebagai kelemahan bukan
kekuatan, he he he baca kisah musang dgn buah masam). Menawarkan musik ,
ringtone dan handset yang menarik minat generasi muda. Ia masih bertahan hingga
sekarang. Diantara yg menawarkan referral program(anda dibayar dgn DATA yg
berharga $25 jika membawa pelanggan baru). Masih dikategorikan sebagai MVNO
Diskaun
Sejarah MVNO -Siri 3(LifeStyle)
Dua
siri terdahulu adalah MVNO kategori diskaun. Kali ini saya kongsikan kategori
MVNO berasaskan suku kaum dan lifestyle. Movida adalah MVNO yg mensasarkan
komuniti yg bertutur bahasa Sepanyol di US. Jadi perhidmatan mereka berasaskan
bahasa dan budaya Spanish. Ditubuhkan 2005 tetapi telah menamatkan
perhidmatannya beberapa tahun kemudian.
Begitu
juga Disney Mobile adalah MVNO di dalam kategori Lifestyle MVNO. Mensasar
pelanggan yg berkeluarga dan mempunyai anak yg
masih kecil. Perhidmatan yg berkaitan entertainment berasaskan Disney. Bahkan
ibubapa dapat mengesan kedudukan lokasi anak2 mereka. Ditubuhkan 2006 sebelum
menamatkan perhidmatannya.
Di Malaysia juga pernah terjadi MVNO yg
berasaskan lifestyle ditamatkan perhidmatannya iaitu Salamfone. MVNO pertama
dalam sejarah negara ditamatkan perhidmatannya. Matlamat utama mereka adalah
meraih pelanggan dari komuniti muslim di Malaysia dengan selogan Syariah
Compliance Telco. InshaAllah saya akan sentuh dalam siri yg lain. Sekali imbas
MVNO yg berasaskan lifestyle atau ethnic kelihatannya tidak mampu bersaingan di
pasaran dunia mahupun tanahair.
No comments:
Post a Comment