Thursday, 10 March 2016

SEJARAH MVNO - SALAMFONE

SEJARAH MVNO - Siri 4(Salamfone)

Kali ini saya kongsikan kisah pemberhentian sebuah MVNO yg berasaskan 'lifestyle' di Malaysia. Salamfone adalah MVNO kepada Maxis, yang menjadikan syariah compliance sebagai strategi pemasarannya untuk menarik pengguna-pengguna Muslim. Benarkan mereka benar-benar ikhlas memperjuangkan kepatuhan syariah itu adalah isu lain dan saya tidak berhajat mengulasnya di sini. Di bawah ini saya kongsikan tulisan resmi yg diambil dari laporan MCMC.

Syarikat MVNO Salamfone menyediakan produk dan perkhidmatan berasaskan prinsip Syariah. Ianya merupakan pemegang lesen ASP(C). Salamfone memeterai perjanjian untuk akses kepada Rangkaian Akses Radio (RAN) dengan Maxis Broadband Sdn Bhd untuk tempoh tiga tahun dan kemudian melancarkan perkhidmatan MVNO pada tahun 2011. Pihak-pihak berkepentingan Salamfone Salamfone mempunyai Mobile Virtual Network Enabler (MVNE) bagi perkhidmatan seperti peruntukan pentadbiran dan bil yang dikendalikan oleh Baraka Telecom Sdn. Bhd. Salamfone dan Baraka merupakan syarikat di bawah Reach Sdn. Bhd. Pada 27 Julai 2013, perkhidmatan Salamfone telah ditamatkan oleh Maxis Broadband apabila Salamfone gagal memenuhi terma-terma perjanjian yang telah ditandatangani yang merangkumi sasaran jualan yang telah ditetapkan dan bayaran penggunaan perkhidmatan kepada Maxis.

Kesannya, kira-kira 45,000 pelanggan Salamfone mengalami gangguan perkhidmatan termasuk kesukaran dalam membuat dan menerima panggilan, SMS dan kesukaran untuk mengakses perkhidmatan Internet. Sebagai salah satu jalan penyelesaian kepada pelanggan-pelanggan ini, Salamfone mengeluarkan kenyataan menasihati mereka untuk bertukar kepada pemberi perkhidmatan yang lain melalui Mobile Number Portability (MNP) atau mendapatkan kad SIM yang baharu. Salamfone turut menasihatkan pelanggan supaya membuat tuntutan ke atas kredit yang tidak digunakan sebagai pampasan. Tambahan lagi, Maxis turut menawarkan pelanggan Salamfone yang terjejas akibat penamatan perkhidmatan pek SIM Hotlink secara percuma. Masalah berbangkit yang timbul daripada situasi ini menunjukkan terdapat banyak aduan daripada pelanggan Salamfone yang mereka tidak dapat beralih keluar daripada rangkaian Salamfone dan telah dibebani dengan kredit yang tidak digunakan. Situasi di luar jangkaan ini tidak pernah diambil kira dalam terma dan perjanjian di antara MVNO (Salamfone) dan MNO (Maxis). Ini termasuklah tiadanya pelan migrasi pelanggan yang terang dan jelas sekiranya berlaku penamatan atau penggantungan perkhidmatan. MCMC melihat isu ini sebagai isu yang serius dan telah campurtangan melalui pelbagai cara bagi menangani masalah tersebut seperti mengarahkan pengedar Salamfone untuk berhenti daripada terus menjual kad SIM dan kad tambah nilai. 

(rujukan MCMC IPR2013 m/s 71)


Sedikit Pengajaran:
1. Sejarah telah menunjukkan MVNO yg berasaskan kepada lifestyle mahupun ethnic banyak menemui kegagalan.(rujuk siri 3 tulisan saya)
2. Penamatan salamfone berpunca dari kegagalan perniagaan bukan isu agama dan perkauman yang sempit. Tidak juga isu kapitalis. Dimana mana telco di negara kita berkaitan dengan golongan pemodal tiada yang berkecuali.
3. Kemanakah pelanggan pelanggan salafone membawa diri?. Buat masa ini saya tidak sampai hati menulisnya kerana dibimbangi melukakan hati rakan-rakan diluar sana. Seperti politik, sesetengah golongan yg berniaga menjadikan retorik tertentu bagi melariskan barang dagangannya. Retorik tidak mampu bertahan lama. Ia seperti buih banjir, hanyut dan dilupakan yg tinggal hanyalah barang yang bermanafaat

No comments:

Post a Comment