Friday, 11 March 2016

JENIS-JENIS MVNO MALAYSIA

SEJARAH MVNO - SIRI 6(JENIS MVNO MALAYSIA)
Diperingkat awal perkembangan MNVO di Malaysia dikategorikan kepada 4 jenis berdasarkan tujuan dan target market masing-masing:
1. Discount MVNO
2. Lifestyle MVNO
3. Advertising-based MVNO
4. Ethnic MVNO
Jadual di bawah dan kata penghantar Pengerusi SKKM menjelaskan asal usulnya

Namun dewasa ini mereka telah berkembang dengan pelbagai Misi dan Visi
termasuk memberikan pendapatan pasif kepada pelanggan mereka.

Dari tahun ke tahun market share MVNO semakin meningkat. Rujuk jadual di bawah.
2014 menyaksikan sekitar 20 MVNO yang beroperasi.


Dari segi  bilangan Celcom adalah peneraju utama MVNO.



Tune Talk adalah MVNO kepada Celcom yg asal target marketnya kepada Traveles iaitu mereka menawarkan bigpoints. Tune Talk adalah 35% milik Celcom dan 25% milik Tune Group. Jadi melalui gabungan mantap ini mereka menawarkan tiket airasia percuma(redeem bigpoints), insurance percuma dan diskaun Tune Hotel. Pada 2010 mereka melebarkan sayap melalui kerjasama dengan Tone Excel menawarkan pakej tambahan iaitu memberikan pendapatan kepada pengguna-pengguna mereka. Tone Excel mempunyai kepakaran dan kemudahan bagi menawarkan referral program yang amat menarik. e-wallet dan customer care centre adalah komponen penting di dalam referral program ini. Model perniagaan ini adalah yg pertama dilahirkan di Malaysia dan Dunia amnya. Lebih 5 tahun Tone Excel berada di pasaran, ribuan yg telah berjaya mencapai passive income yang banyak. Bahkan ada yg telah mencapai pendapatan 7 angka sebulan.

No comments:

Post a Comment